Team Koninklijke Landmacht slaat hard terug op het circuit van Zandvoort Tijdens de Pinksterraces op het circuit van Zandvoort is er in de Seat Cupra Cup een hoop meer duidelijkheid gekomen. De strijd om de eindzege lijkt te gaan tussen de Koninklijke Landmacht equipe Sheila Verschuur/Sandra van der Sloot en de Match Racing coureurs Ronald Morien/Ferry Duivenvoorde. De laatsten wonnen de 2-uurs race, Sheila Verschuur de sprintrace. De andere Landmacht equipe Marcel Duits/Ronald Sarink had andermaal pech. Na twee uur voluit racen bedroeg het verschil tussen de nummers 1 en 3 nog geen zestiende van een seconde. Twee uur lang was er slag geleverd op het duinencircuit, waarbij de koppositie meerdere keren van eigenaar verwisselde. Maar zo zag het er in eerste instantie niet naar uit. In de eerste ronde pakte Ronald Morien meteen de kop en lag Sheila Verschuur er al bijna naast. “Ik kwam in het Scheivlak aan (de beruchtste bocht van het circuit, red.) en plotseling stond mijn Seat dwars op de baan. Hoe ik het deed weet ik niet meer maar ik slaagde erin de auto op te vangen en zelfs zonder plaatsverlies door te rijden. Maar mijn hart zat wel zowat in mijn keel”, vertelde de jonge Landmacht medewerkster, die even wat tijd verloor maar al snel het gat met Morien weer kon dichten. Het ging op de verplichte pitstops aankomen en daar verloor de equipe een paar seconden. Maar Sandra van der Sloot reed het gat bliksemsnel weer dicht. Zij voerde de druk op bij Morien, die zo verdedigde dat ook Pim Hoekzema aansluiting kon vinden. Waarop Van der Sloot haar tweede plaats moest gaan verdedigen. In die volgorde kwam het trio dan ook over de finish, met niet meer dan een wagenlengte verschil. Waar de Landmacht damesequipe grossiert in podiums en zeges, daar wil het met de mannenequipe nog niet zo lukken. Dit keer was Ronald Sarink, de nieuwkomer uit eigen landmachtgelederen, de pechvogel. Bij de start werd hij op een vervuild stuk asfalt gedrongen en gleed hij half naast de baan. Net toen hij zich van de laatste naar de achtste plaats had opgewerkt, kreeg hij met een remdefect te maken. “Met ongeveer 190 kilometer per uur stoof ik op de Tarzanbocht af toen mijn rempedaal tot op de bodem viel. Ik trapte nogmaals maar geen effect. En dan zit je intussen al middenin de bocht en vlieg je hard in de banden. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Het was wel even schrikken”, aldus Sarink, wiens teamgenoot Duits dus niet eens aan rijden toekwam. Daarom mocht die de sprintrace rijden, waarin hij als laatste startte. Na één ronde lag hij al achtste en een ronde later zesde. Toen werd hij door een concurrent op het voorwiel gereden. “Mijn stuur stond daarna ongeveer 40 graden scheef en mijn voorwielen dito. Dan ben je meteen alle topsnelheid kwijt. Ik weet niet wat het is maar dit jaar zit voor ons vol pech. Daar moet nu wel eens een eind aan gaan komen”, sprak Marcel Duits moedeloos. Zoveel pech als de mannen hadden, zoveel geluk had Sheila Verschuur in die sprintrace. Ronald Morien had vanaf pole de leiding genomen maar maakte bij de start een foutje. Nadat hij een tijd op kop had gereden moest hij naar binnen voor een ‘drive-through’ straf en viel terug naar de derde plaats. Zo kreeg Verschuur de zege in de schoot geworpen. “Het was een heftige race. Bijna had ik het verknald door een foutje in de Nissan-bocht maar ik kon de auto nog goed opvangen Pim (Hoekzema) hield mij constant onder druk maar ik kon prima pareren. Gelukkig heeft Ronald nu vijf punten minder gekregen. Het blijft dus spannend”, aldus Verschuur. Haar Landmacht damesequipe staat nu precies gelijk met Match Racing 1. Uitslag van de 2-uurs race van de Seat Cupra Cup: 1. Morien/Duivenvoorde, 55 ronden in 2 uur 00'05"419; 2. Verschuur/Van der Sloot op 0"355; 3. Oudshoorn/Hoekzema op 0"588; 4. Heuser/Van de Vendel op 1’04”980; 5. Schaap/Van de Ven op 1’07”064; 6. Bakker/Van Leliveld op 1’13”487 Uitslag van de sprintrace van de Seat Cupra: 1. Sheila Verschuur, 12 ronden in 26’09”020; 2. Pim Hoekzema op 0"259; 3. Ronald Morien op 8"527; 4. Ben Schilperoort op 15"736; 5. Mark Kroes op 19”112; 6. Kees van de Vendel op 19"828; 8. Marcel Dekker op 24”834; 10. Marcel Duits op 28"174 Stand: 1/2. Verschuur/Van der Sloot en Morien/Duivenvoorde 168; 3. Hoekzema/Oudshoorn 111; 4. Van den Brink/Kroes 107; 5. Van Leliveld/Bakker 88; 6. Dekker/Dekker 86; 9. Duits/Sarink 68
|