Home

Over Sheila

Nieuws

Foto's

PK

Renault Clio Cup

Kalender

Links

Contact


De dames van de Koninklijke Landmacht winnen de slag in BelgiŽ

Met een fabelachtige teamprestatie op een ondergelopen circuit van Zolder heeft het team van de Koninklijke Landmacht de expeditie naar België meer dan succesvol afgerond. De damesequipe Sheila Verschuur/Sandra van der Sloot won met overmacht de 2-uurs race. Marcel Duits en Ronald Sarink finishten daarin als tweede. In de sprintrace werd Verschuur echter door de techniek genekt. Marcel Duits finishte daarin als derde.

Niet alleen in Nederland, ook in België was het weer het gesprek van de dag. Met name op zaterdag, toen de Seat Cupra Cup zich opmaakte voor de 2-uurs slijtageslag. Het regende al lichtjes en donkere wolken pakten zich samen boven het circuit van Zolder. Equipe Verschuur, de preparateur van de beide Seats van de Koninklijke Landmacht, besloot wijselijk voor regenbanden te kiezen.Een keuze die zich dubbel en dwars uitbetaalde.

Sheila Verschuur startte op de ene Seat, debutant Ronald Sarink op de andere. De rekruut uit eigen landmachtgelederen kreeg het zwaar voor de kiezen maar weerde zich geweldig. Terwijl de hemelsluizen na een paar ronden vol open gingen en de auto’s meer varend dan rijdend over het asfalt schoven, reed Sarink op één klein foutje na een grandioze race. Na een uur dobberen gaf hij de auto op de tweede plaats liggend over aan Marcel Duits. Die kreeg de opdracht mee om vooral veilig naar die podiumplek te koersen. Dat had twee redenen.

Die tweede plaats was gaaf, zeker voor een nieuwkomer als Ronald Sarink, die overigens de vorige race al zijn eerste beker (derde plaats) veroverde. Nog belangrijker was het feit dat Ronald Morien en Ferry Duivenvoorde op een zo groot mogelijke achterstand moesten worden gezet. Zij zijn immers de belangrijkste titelkandidaten naast Sheila Verschuur en Sandra van der Sloot. En met de beide dames op kop… Sheila vloog over het kletsnatte asfalt. Ze was per ronde meer dan een seconde sneller dan Sarink en wel drie sneller dan de rest van het veld. Zelf begreep ze er niets van. “Ik heb in mijn hele leven pas een regenrace gereden dus was ik knap zenuwachtig voor de start. Ik vroeg zelfs aan Sandra of zij niet wilde starten maar die duwde me haast de auto in. Je moet er even doorheen, zei ze. Nou, dat ben ik nu. Ik snap niet dat die anderen zo langzaam gingen. Zelfs Ronald Morien, toch niet de eerste de beste, heb ik op een ronde gezet. Gaaf man, om hem in te halen in de regen. Hij was ook zo weer uit mijn spiegels verdwenen. Ik vond het ook tof dat alleen Sarink en Duits in dezelfde ronde als wij zijn gebleven. Van de rest hebben we gehakt gemaakt”, jubelde Sheila, die, omdat Morien zelfs nog met schade uitviel, maar liefst 29 punten meer scoorde dan haar concurrent.

Met die winst en de pole-positie ging Sheila in de tweede race van start. En daarin nam ze meteen de kop om vervolgens een gaatje te slaan. Maar na een ronde was het feest over: een losgesloten turboslag maakte een eind aan haar race. “Vreselijk, ik baal als een stekker. Zo win je 29 punten, zo verlies je er weer 20 (Morien won die 2e race, red.). In het vorige evenement een keer nul punten door motorschade, nu dit weer. Het lijkt alsof ik altijd door pech word achtervolgd”, mopperde de Nijmeegse, die even later toch nog kon lachen. Maar dat was toen ze het klassement onder ogen kreeg waaruit bleek dat ze met 3 punten voorsprong de leiding in de Seat Cupra Cup had overgenomen.

Marcel Duits kwam na het uitvallen van zijn teamgenote op kop maar wist dat niet vol te houden. “Ronald Morien zette me geweldig onder druk. Je kunt dan merken dat hij heel wat meer ervaring heeft dan ik. Ik liet me echt piepelen en toen ik een keer niet snel genoeg van drie naar vier schakelde rekende hij me in. Daarvoor was ik al een keer rechtdoor geschoten toen ik even geen remdruk had. Daarvoor heb ik achteraf drie strafseconden gekregen, waardoor ik zelfs geen tweede maar derde werd. Echt jammer maar al met al hebben Ronald (Sarink) en ik toch een heel succesvol weekend gehad. En dat is het belangrijkste”.

Uitslag van de 2-uurs race van de Seat Cupra Cup:
1. Verschuur/Van der Sloot (59 ronden);
2. Sarink/Duits op 1’32”281;
3. Bakker/Kroes op 2 ronden;
4. Arie Dekker op 2 ronden;
5. Wigger/Van Raamsdonk op 3 ronden;
6. Van de Vendel/Heuser op 3 ronden

Uitslag van de sprintrace van de Seat Cupra:
1. Ronald Morien (13 ronden);
2. Rene Oudshoorn op 0”722;
3. Marcel Duits op 3”460;
4. Matthijs Bakker op 18”360;
5. Kees van de Vendel op 29”199;
6. Michiel Willebrands op  30”029

Stand:
1. Verschuur/Van der Sloot 248;
2. Morien/Duivenvoorde 245;
3. Hoekzema/Oudshoorn 211;
4. Van Leliveld/Bakker 156;
5. Duits/Sarink 147;
6. Van de Vendel/Heuser 125


naar het nieuwsoverzicht



Koninklijke LandmachtWebsite powered by Inter-ITDutch Power Pack