Home

Over Sheila

Nieuws

Foto's

PK

Renault Clio Cup

Kalender

Links

Contact


Sheila Verschuur en Sandra van der Sloot liggen op titelkoers

De voorlaatste ronde van de Seat Cupra Cup mag dan het kampioenschap nog niet hebben beslist, er waren wel belangrijke ontwikkelingen. Zo vergrootten Sandra van der Sloot en Sheila Verschuur ondanks pech hun voorsprong op de concurrentie. En Ronald Sarink, de rekruut uit eigen gelederen, stal de show door eerst met Marcel Duits de 2-uurs race te winnen om een dag later nipt als tweede te finishen.

“Ronald strandde dit jaar een paar keer naast de baan en was toen behoorlijk bedrukt. Ik heb hem toen gezegd dat dat bij het spelletje hoort en als je daarvan leert de resultaten vanzelf wel komen”, vertelde de apetrotse Arend Brinkman, leider van het Seat-team van de Koninklijke Landmacht. De adjudant kan in zijn tweede racejaar een flinke dosis kennis van zaken niet worden ontzegd want afgelopen weekend maakte Ronald Sarink zijn uitverkiezing als vierde ‘man’ van het team meer dan waar. In de 2-uurs race ging hij vanaf de derde plaats de race in, met als opdracht vooral zijn positie te verdedigen en de auto op de baan te houden. Bij de start verloor hij een plekje aan de ervaren Allard Kalff, maar dat was min of meer ingecalculeerd. Die deelde de auto met prins Bernhard van Oranje en als die achter het stuur zou kruipen zou alles goed komen. Toch wist Sarink Kalff flink onder druk te zetten, tot hij na ruim een uur de auto over gaf aan Marcel Duits. Die kwam als tweede de baan weer op, achter René Oudshoorn. Die had in feite achter Sandra van der Sloot/Sheila Verschuur moeten zitten maar de beide Landmacht dames waren er toen al niet meer bij. Ze waren weer door technische pech geveld. En dat terwijl Sandra van der Sloot vanaf de pole-positie de race was ingegaan en in haar rijbeurt van een uur de koppositie geen moment onder druk had zien komen.

Maar toen zij het stuur aan Sheila Verschuur had gegeven gebeurde hetzelfde als wat de Nijmeegse ook al in Zolder een zekere overwinning had gekost: problemen met de turbo van de Seat Cupra Diesel. Haar tempo zakte schrikbarend terug en met een gangetje van hooguit 80 km/u kroop ze over het circuit, dikke rookwolken uitbrakend. Soms was het zo erg dat ze even de pits in dook om olie bij te laten vullen, om vervolgens moedig weer op pad te gaan. Als ze maar 75% van de geplande raceafstand zou afleggen, dan zou ze toch nog de punten voor een negende plaats halen en die zouden aan het eind van het seizoen wel eens heel erg kostbaar kunnen zijn. Uiteindelijk bleef de motor van de Landmacht Seat heel en konden de dames toch 14 punten bijtellen. Maar fijn was het allemaal niet en de gezichten van de beide dames stonden dan ook begrijpelijk op onweer.

Troost kwam er echter uit de hoek van de beide mannen. Marcel Duits begon erg bij René Oudshoorn aan te dringen en uiteindelijk wist hij die in de 37e ronde te passeren. “Het was belangrijk om punten van Oudshoorn en Hoekzema af te snoepen omdat die anders veel te dicht bij onze meiden zouden komen”, lichtte Marcel Duits toe. En dat is gelukkig gelukt”. Met de eerste plaats stond Ronald Sarink ook meteen voor het eerst op de bovenste trede van het erepodium. Na een derde en een tweede plaats in de afgelopen races was dit de kroon op het werk.

Sarink mocht de sprintrace rijden en vertrok dus van pole-positie. Maar zijn start was niet optimaal, zodat Pim Hoekzema voorbij kon steken. De Landmacht telg zette echter meteen de achtervolging in en wist Hoekzema in een adembenemende race twaalf ronden lang gigantisch onder druk te houden. Maar wat hij ook probeerde, Hoekzema wist met zijn jarenlange race-ervariing zijn positie knap te verdedigen, zodat er voor Sarink slechts de tweede plaats restte. Desondanks liep hij met recht glimmend van trots met zijn beker in de hand rond. “Dit was een superrace. Ik heb echt alles gegeven, heb ook echt alles geprobeerd maar hij maakte dat ene foutje niet. Nou ja, eerlijk is eerlijk, hij was net een toefje beter. Maar na een paar maanden al zo’n race rijden, dat is toch echt gaaf”, lachte Sarink.

Ook Sandra van der Sloot mocht tevreden zijn. Zij moest vanaf de negende plaats de race in en merkte al meteen dat de stuurbekrachtiging stuk was. En dan is het wel heel erg hard werken in zo’n auto. Ondanks dat ze machtig veel kracht moest zetten wist ze toch een aantal concurrenten te verschalken. Alleen duurde het lang voordat ze de jonge Marcel Dekker eronder had. “Ik had de auto er wel een aantal keren bruut tussen kunnen zetten want hij maakte veel foutjes. Maar zo’n 16-jarige knul laat ik dan toch maar leven (zoals dat in vaktermen heet, red.). Toen ik er eindelijk langs was kon ik nog aardig het gat naar Ben Schilperoort dichtrijden maar toen was de race al voorbij”, aldus Van der Sloot, die als vijfde finishte en zo toch nog 11 punten opstreek. Met nog twee races te gaan hebben zij en Sheila Verschuur nu 8 punten voorsprong op de equipe Oudshoorn/Hoekzema.

Uitslag van de 2-uurs race van de Seat Cupra Cup:
1. Sarink/Duits (55 ronden) in 2 uur 1’01”827;
2. Hoekzema/Oudshoorn op 1”743;
3. Van Oranje/Kalff op 1’09”373;
4. Hans Dekker/Marcel Dekker op 51”882;
5. Arie Dekker/Van Dam op 1 ronde;
6. Van Raamsdonk/Wigger op 1 ronde;
9. Verschuur/Van der Sloot op 10 ronden

Uitslag van de sprintrace van de Seat Cupra:
1. Pim Hoekzema, 12 ronden in 26’06”721;
2. Ronald Sarink op 0”157;
3. Bernhard van Oranje op 15”515;
4. Ben Schilperoot op 18”752;
5. Sandra van der Sloot op 24”055;
6. Boy van der Heijde op 37”161

Stand:
1. Verschuur/Van der Sloot 275;
2. Hoekzema/Oudshoorn 267;
3. Morien/Duivenvoorde 245;
4. Duits/Sarink 206;
5. Van Leliveld/Bakker 156;
6. Koster/Schilperoort 152


naar het nieuwsoverzicht



Koninklijke LandmachtWebsite powered by Inter-ITDutch Power Pack